miercuri, 30 septembrie 2009

PR WEEK Studiu: Patronii de presa si afilierile politice au cea mai mare influenta asupra media, cred jurnalistii si oamenii de PR

http://www.webpr.ro/print?articleId=6221044

Jurnalistii si practicantii de relatii publice cred ca proprietarii institutiilor media si afilierile politice au cea mai mare influenta asupra media, potrivit unui studiu calitativ pe tema transparentei in media si a practicilor media din Romania. Studiul, realizat la nivel national, a fost prezentat miercuri in cadrul evenimentului PR Week, la inceputul unei dezbateri pe tema eticii in activitatile de PR.Raportul "Media Transparency and Media Practices in Romania" a fost realizat de Institute for Public Relations/Forum for International Communications si s-a bazat pe perceptiile culese, prin intermediul unor chestionare, de la cateva zeci de practicanti din media si relatii publice.
Studiul prezentat de Katerina Tsetsura (SUA), Institute for Public Relations (IPR) & University of Oklahoma, arata intre altele ca:
Intrebati in legatura cu principalele surse influenta asupra media, practicantii din presa si PR apreciaza ca acestea constau in proprietarii institutiilor media si afilierea lor politica
Intrebati in legatura cu publicitatea mascata, respondentii apreciaza ca exista astfel de cazuri in diverse forme, atat in media nationala, cat si in media regionala si locala, iar o buna parte din institutiile media incheie contracte de prestari servicii pentru acoperire mediatica. Potrivit Katerinei Tsetsura, studiile realizate in alte tari indica rezultate similare
Intrebati daca departamentul de vanzari de publicitate al unei institutii media influenteaza deciziile editorilor, respondentii apreciaza, in general, ca acest lucru se intampla uneori, mai des la nivel regional
Intrebati daca sursele de informare pun presiune financiara asupra media (de exemplu prin retinerea unor contracte de publicitate sau subventii) pentru a influenta media, jurnalistii cred in mai mare masura decat practicantii de PR ca acest lucru se intampla - mai des in cazul media locale si regionale
Intrebati daca este considerata o practica normala acceptarea de plati indirecte sau directe, din partea surselor de informare, respondentii au spus ca acest lucru se intampla, insa putini cred ca aceasta practica este profesionala si cu atat mai putin etica.

Jurnalistii si practicantii de PR sunt in dezacord in privinta profesionismului in PR-ul romanesc - jurnalistii nu cred, in general, ca PR-ul este profesionist, pe cand respondentii din PR cred ca este in general profesionist. Pe de alta parte, ambele tabere cred in aceeasi masura ca jurnalismul in Romania este profesionalizatCat de etice sunt practicile jurnalistice si de PR romanesti, in prezent, a constituit subiectul unei dezbateri in cadrul congresului PR Week.

Ioana Avadani, director executiv Centrul pentru Jurnalism Independent:
Noi am spus de multe ori ca lucruri precum plata pentru articole se intampla.
Multi ziaristi percep profesionalizarea zonei de PR ca pe un lucru rau. Din punctul lor de vedere un PR bun este o piedica in obtinerea informatiei. Problema se pune foarte acut la institutiile publice, unde ziaristii spun ca un PR bun la primarie este moartea investigatiei
In 2004-2005 am avut probleme cu publicitatea alocata de institutiile publice. Anul acesta nu am mai avut neaparat relatii de publicitate: am avut coproductii, promovari, sponsorizari, proiecte comune - lucruri nereglementate de lege. Ramane de vazut cat sunt de transparente si de etice
Ma tem ca in media romaneasca comportamentul etic nu este atat de sus pe scara sociala
Industria mass-media este singura industrie care beneficiaza de protectie constitutionala.
In baza acestei protectii, ea trebuie sa dea ceva inapoi, pentru ca serveste interesul public

Robert Turcescu:
Cunoastem multi dintre oamenii care luandu-si titulatura de PR-isti stau pe langa o autoritate locala. Oamenii acestia sunt folositi exclusiv pentru imaginea respectivului individ - sa-i gestioneze aparitiile in spatiul public (judeca mai degraba cantitativ decat calitativ) sau sa actioneze ca intermediar in presiunile exercitate asupra jurnalistului. Relatiile dintre PR-isti si jurnalisti se duc in general in acesti termeni. Si intre jurnalisti exista spagari sau diversi altii, reveniti in presa dupa ce s-au perindat prin institutii publice. Acum in mai toate trusturile de presa au scazut salariile, iar jurnalistul isi pune problema ca asta e, trebuie sa iasa banul de undeva.
Sunt foarte sceptic. Solidaritatea de breasla in zona jurnalistilor, inclusiv pe tema autoreglementarii, lipseste cu desavarsire
Cred ca in perioada urmatoare va fi ceva obisnuit sa bata jurnalisti la usa si sa intrebe "mie ce-mi iese?"
Spaga "la sacosa" data jurnalistului nu se mai intampla. Lucrurile s-au rafinat. Acum sunt spagi pe contract

Katerina Tsetsura, Institute for Public Relations (IPR) & University of Oklahoma:
Ceea ce a spus Robert Turcescu se intampla in toata lumea. In Rusia spun ca acesta este felul nostru, altii se intreaba ce se poate face pentru a rezolva problemele existente

Mihai Coman, Decanul Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării (FJSC):
Daca un jurnalist spune ca din cauza celui de la PR nu poate sa faca o investigatie, e clar ca e un jurnalist prost
Un om de PR care practica inchiderea totala e unul prost, e un activist de partid.
Sunt multi oameni care se folosesc de pozitia lor de jurnalist sau PR pentru a-si atinge interese personale
In ultimii cinci ani s-au inmultit fabricile de diplome - sunt 30 de sectii in tara care fac relatii publice si vreo 27 care fac jurnalism. Ce se va intampla in anii urmatori: se vor spala diplome pe la diverse facultati.

Manuela Preoteasa, managing partner Hotnews.ro:
In online, ce alt ombudsman ai mai bun decat cititorul?
Exista publicitate platita, marcata, care devine tot mai creativa si care poate avea succes in randul publicului online chiar daca e marcata ca publicitate.
Daca vine jurnalistul la omul de PR si cere in mod aberant bani, exista multi alti jurnalisti si multe alte institutii si organizatii media la care sa apelati
Ca presa avem o misiune publica, daca nu o indeplinim publicul ne va amenda

Luca Niculescu, Redactor-Şef RFI Romania:
La RFI toate problemele discutate aici sunt prevazute in reglementarile proprii. De exemplu nu avem voie sa acceptam invitatii la o masa care costa mai mult de 20 de euro si nu avem sa apelam la practici care au direct sau indirect cu publicitateaLiana Ganea, Coordonator de programe la Agenţia Naţională de Monitorizare a Presei
In ultimii ani au existat mai multe cazuri in care PR-ul unor companii a oferit cadouri consistente unor jurnalisti, iar unii dintre acestia au sesizat problema pe blogurile lor si/sau au returnat cadourile
Anul acesta am avut o decizie istorica a CNA, care a constatat ca Eximbank si-a facut reclama mascata la televiziunile de stiri. Tot recent, Cotidianul a publicat doua materiale, in septembrie, in care arata ca in mai multe ziare locale a aparut acelasi articol despre ministrul Udrea. Acelasi lucru s-a intamplat si cu Mircea Geoana. A existat si situatia cu explozia laptopului lui Mircea Badea, neasumata ca publicitate.

marți, 29 septembrie 2009

SIBIU - Cat de importanta mai este etica jurnalistica in perioada de criza?, D.L. 5 octombrie a.c.

Centrul pentru Jurnalism Independent si Fundatia „Konrad Adenauer” organizeaza la Sibiu, in perioada 9-10 octombrie 2009, seminarul "Cat de importanta mai este etica jurnalistica in perioada de criza?"
Participantii vor avea ocazia sa cunoasca si sa dezbata efectele pe care prevederile referitoare la viata privata din noile Coduri Penal si Civil le au asupra activitatii jurnalistilor si sa discute necesitatea autoreglementarii in presa. Se va discuta, de asemenea, despre rolul “senzationalului” in jurnalism si despre efectele crizei economice asupra eticii jurnalistice si a presei, in general.
La seminar va participa Dl. Mathias Weimer, GM CORPORATE MEDIA Serbia (CMS)/ BD Director WAZ Media Group Serbia.
Moderatorii intalnirii vor fi Ioana Avadani, Director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent si George Ene, Secretar general al Clubului Roman de Presa.
Seminarul este deschis jurnalistilor din toata tara , din presa scrisa, audiovizual si online, precum si cadrelor didactice si studentilor de la facultatile de jurnalism.
Organizatorii vor acoperi toate cheltuielile legate de participarea la seminar (cazare, masa, transport), in limita locurilor disponibile. Seminarul se va desfasura la Hotelul Forum Continental din Sibiu. Participantii sunt asteptati sa soseasca la Sibiu in cursul diminetii de vineri, 9 octombrie. Lucrarile seminarului se vor incheia in cursul dupa-amiezei de sambata, 10 octombrie.
Inscrierea la seminar se face in baza unei scrisori de intentie care sa includa date despre participant (inclusiv date de contact), informatii despre activitatea profesionala si interesul fata de problema eticii si auto-reglementarii.
Inscrierile se fac la Centrul pentru Jurnalism Independent pana in data de 5 octombrie, orele 17:00,
prin e-mail la carmen@cji.ro sau fax: 021 3111375 sau 021 3111378.

Persoana de contact: Carmen Macavei, asistent executiv.
Candidatii selectati vor primi ulterior detaliile logistice.

luni, 28 septembrie 2009

Curs pentru jurnalisti - Populatie si dezvoltare: cum sa scrii despre tendintele demografice


"Tendinte demografice" suna sec. "Populatie si dezvoltare" la fel. Totusi, povestile care se ascund în spatele statisticilor vorbesc despre realitati care vor defini viitorul Romaniei pentru urmatorii 50 de ani: scaderea natalitatii, migratie, starea de sanatate a populatie. Dar articolele care prezinta aceste date si impactul lor nu trebuie sa fie seci - pot fi profunde, dinamice si memorabile.
Aflati ce spun statisticile si cum le puteti transforma în articole importante la un curs organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu asistenta din partea UNFPA, Fondul ONU pentru Populatie.

Cursul cu tema: Populatie si dezvoltare: cum sa scrii despre tendintele demografice se adreseaza jurnalistilor interesati de domeniul demografic si de implicatiile sale sociale, politice, economice si asupra sanatatii. El va fi sustinut de Georgiana Ilie si Cristian Lupsa, jurnalisti freelance. Cursul este gratuit si se va desfasura la Bucuresti, sambata, 10 octombrie.

(Cursuri similare vor fi organizate în cursul lunii octombrie la Iasi, Tg. Mures si Craiova.)

Pentru înscriere sunt necesare urmatoarele documente:- un CV- un text care sa identifice si sa dezvolte, în cateva propozitii, una-doua tendinte demografice din zona geografica pe care jurnalistul o acopera. (Ideal, tendinte pe care jurnalistul si-ar dori sa le exploreze în materiale viitoare.)Înscrierile se trimit pe email (staff@cji.ro) sau pe fax (021 311 13 75); Persoana de contact: Agnes Nicolaescu. Data limita de primire a inscrierilor este luni, 5 octombrie a.c., ora 16.00.
Jurnalistii selectionati sa participe la curs vor fi anuntati în cursul zilei de miercuri, 7 octombrie a.c.

Descriere curs: "Populatie si dezvoltare: Cum sa scrii despre tendintele demografice"

Romania a trecut recent de la o criza a fortei de munca la o criza a pietei muncii. În 2007, industria constructiilor anunta ca avea nevoie de 400.000 de muncitori. În prezent, rata somajului e 6 la suta si e în crestere. Iar tabloul se afla în continua schimbare din cauza recesiunii economice: e posibil ca emigrantii romani sa înceapa sa se întoarca în tara, imigrantii din Est sa continue sa vina în Romania în cautarea unui trai mai bun si tinerii absolventi sa nu îsi gaseasca locuri de munca, toti îngrosand numarul somerilor.

Dar ce înseamna aceste cifre? Ce fel de tendinte indica? Cum le interpretam? Cum influenteaza indicii de fertilitate si de mortalitate? Cum schimba previziunile demografice care avertizeaza ca în 2050 un contribuabil va sustine noua cetateni? Si cum pot jurnalistii sa îi ajute pe cititori sa înteleaga cum se reflecta aceste schimbari în viata de zi cu zi?

Aflati la cursul „Populatie si dezvoltare: Cum sa scrii despre tendintele demografice". Efectele crizei asupra evolutiei migratiei în Romania reprezinta doar unul dintre subiectele pe care le vom aborda pe parcursul zilei de curs. Vom mai vorbi despre fertilitate si felul în care afecteaza sistemul de educatie; despre cauzele mortalitatii premature si schimbarile pe care trebuie sa le faca sistemul de sanatate; despre munca la negru si cea neînregistrata si viitorul sistemului de asigurari sociale. Dar, mai ales, vom vorbi despre cum aceste date au consecinte în cele mai diverse aspecte ale vietii noastre.

miercuri, 16 septembrie 2009

Concurs national pentru presa scrisa de mediu / DL 12 octombrie 2009

ONG MARE NOSTRUM a dat startul celei de-a sasea editii a Concursului national pentru presa scrisa de mediu. Concursul urmareste sa dea o mana de ajutor ecosistemului Marii Negre, prin incurajarea demersurilor jurnalistice care se fac in acest domeniu.
ONG Mare Nostrum asteapta articole de presa (anchete/investigat ii/reportaje) pe problematici de mediu pana la data de 12 octombrie 2009, data limita pentru inscrierea la concurs.
Jurnalistii care au abordat in materialele lor de pana acum tematici precum: zona costiera romaneasca, biodiversitatea, situatia ariilor protejate, nereguli in aplicarea legislatiei de mediu, precum si promovarea zonelor de interes turistic din Romania pot trimite maxim 2 articole, pe mail event@marenostrum. ro, prin fax, 0241.612.422, sau prin posta, la adresa: Strada George Enescu, Numarul 32, Constanta, cu specificatia: ”Pentru Concursul National - Presa Scrisa de Mediu”.
Juriul va fi alcatuit din specialisti, care vor alege materialele castigatoare pe baza unor criterii clare de jurizare: calitatea datelor prezentate, incadrarea in tema data, modul de prezentare al informatiilor, structurarea acestora, originalitatea abordarii subiectului, capacitatea de mobilizare sociala si administrativa a articolului.
Decernarea „Premiilor Mare Nostrum pentru Presa Scrisa de Mediu” va avea loc la Constanta, în cadrul Zilei Internaţionale a Mării Negre, 30 octombrie - 1 noiembrie 2009.


Echipa Mare Nostrum

marți, 15 septembrie 2009

Curs tehnic de editare si productie radio

Centrul pentru Jurnalism Independent organizeaza un curs tehnic de editare si productie radio intitulat SELF – OP , in perioada 2-3 octombrie a.c. Cursul va fi sustinut de Valentin Panduru, jurnalist freelance.
Cursul se va desfasura la sediul CJI din Bvd. Regina Elisabeta nr 32, et. 1, in zile de vineri (14.30 - 19.00) si sambata (10.00 - 15.00).Taxa de participare este de 400 RON si se achita in prima zi de curs.
Pentru inscriere va rugam sa trimiteti un CV si o scrisoare de intentie prin email (carmen@cji.ro) sau fax : 021 3111 78 pana la data de 28 septembrie a.c., ora 17.00.Persoana de contact: Carmen Macavei, asistent executiv.

Descrierea cursului
„Self-Op" reprezinta prescurtarea aleasa de BBC pentru studiourile de editare audio. Dotate tehnic cu tot ce este necesar pentru ca un reporter sau un redactor radio sa-si poata edita singur un reportaj, documentar, sau alt produs radio, studiourile „self-operated" sunt tot mai prezente si in Romania. Aceasta evolutie duce la perfectionarea jurnalistului radio.
Un jurnalist experimentat poate impresiona astazi atat prin corectitudinea sa editoriala dar si prin priceperea tehnica in a ilustra audio o informatie. Calitatea unui reporter in a alege un subiect ar putea fi umbrita daca reportajele sale au un sunet prost inregistrat sau editat rudimentar. Redactorul de stiri al unui post de radio nu ar putea edita un sunet intr-un studio „self-op" daca nu ar cunoaste cel putin un program software care sa-l ajute. Microfoane, cabluri, reportofoane, software, notiuni de editare si productie, toate trebuie să aiba o minima importanta pentru un jurnalist radio. Cu o minima dotare tehnica si ceva pricepere, un reporter sau un corespondent radio, poate realiza de acasa sau aflat pe teren, un reportaj la fel de bun ca cel editat intr-un post de radio.
Daca modul in care facem jurnalism se schimba cu trecerea timpului, ceva ramane oricand valabil intr-un post de radio: atentia pentru sunet. Dincolo de cuvinte, sunetul ne ajuta sa transmitem emotia unui subiect. Subiectul unui documentar este adesea cel mai bine ilustrat cu sunetele de ambianta inregistrate cu ajutorul reportofonului. Descrierea sonora a unui peisaj folosind cuvinte si sunete prinde sens cu o buna editare software. Iar acolo unde dotarea tehnica nu este performantă, experienta si inventivitatea va poate ajuta in ilustrarea audio a unui subiect. De fapt, asta inseamna „self-op". Oricat de bine dotat ar fi, posibilitatile unui studio „self-operated" sunt limitate sau utilizate la maxim prin priceperea tehnica a jurnalistului radio.

Valentin Eduard Panduru
- are o experienta de peste zece ani ca jurnalist de radio, timp in care a lucrat ca redactor/reporter, administrator new media (website/podcast/ radio) sau studio manager. Dupa colaborari cu Radio France International, Radio Total, Europa FM, Europa Libera (2002- 2004) si BBC World Service (2004 – 2008), din 2008 Valentin Panduru lucreaza ca redactor/reporter/ administrator website pentru Radio Romania Actualitati, unde realizeaza si produce o rubrica/reportaj zilnic pe teme de cultura si urban, pentru emisiunea Matinal. De asemenea, administreaza pagina de internet a aceleiasi emisiuni.
- Este specializat in: Vegas Audio Editing (Radio Total), Cool Edit (Radio Europa Libera), Studio Manager Training/ENPS/ Cool Play (BBCWS), Adobe Audition (BBC WS), Top Cat/RadioMan (BBCWS).

joi, 10 septembrie 2009

"TRANSPARENTA FONDURILOR EUROPENE" - Ediția a II-a

ActiveWatch- Agentia de Monitorizare a Presei (AW-AMP) si Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie (CRJI) lanseaza a doua sesiune din cadrul PROGRAMULUI DE PREGATIRE SI SUPORT PENTRU JURNALISTI - "TRANSPARENTA FONDURILOR EUROPENE".
Programul se adreseaza tuturor jurnalistilor si are ca scop pregatirea acestora pentru monitorizarea traseului fondurilor europene destinate Romaniei.Programul se va desfasura in patru etape:

I. Inscriere si selectie - jurnalistii interesati sunt rugati sa trimita un CV* si doua articole reprezentative pana la data de 15 septembrie 2009, ora 12.00, la e-mail: paul@mma.ro sau fax 021 637 3767. Pe baza materialelor primite, candidatii considerati potriviti pentru specificul proiectului vor fi selectati de catre un juriu alcatuit din reprezentantii celor doua organizatii partenere.

II. Asistenta – jurnalistii selectati vor beneficia de asistenta si consultanta din partea membrilor AW-AMP si CRJI. In cadrul acestei etape, jurnalistii vor propune cate unsubiect critic, relevant pentru procesul de absorbtie si implementare a fondurilor europene, ce va fi dezvoltat ulterior intr-un dosar de analiza.

III. Elaborarea dosarului de analiza – jurnalistii selectati vor elabora pana la data de 3 octombrie a.c, cate un dosar de analiza privind aspecte problematice din traseul fondurilor europene din Romania. La finalul acestei perioade, vor fi selectate cele mai bune 5 materiale care au prezentat intr-o maniera pertinenta si solid documentata problemele intampinate sau generate in procesul de derulare a fondurilor europene in Romania.

IV. Publicarea rezultatelor - materialele rezultate vor fi publicate pe pagina web a programului www.afaceripublice. ro. Fiecare jurnalist care va finaliza dosarul de analiza va primi suport financiar pentru materialele publicate (suma de 1000 de euro in regim de drepturi de autor).
Pentru mai multe informatii despre derularea programului, va rugam sa contactati ActiveWatch- Agentia de Monitorizare a Presei, persoana de contact - Paul Chioveanu, Coordonator de program Buna Guvernare, e-mail: paul@mma.ro, Tel.: 021 313.40.47.

Paul Chioveanu
Coordonator Program
Departamentul Buna Guvernare
____________ _________ ____
ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei
Membru al Retelei Reporteri Fara Frontiere

Adresa: Str. Calea Plevnei, nr 98, Bl 10C, Sector 1, Bucuresti
Adresa de corespondenta: CP 2 OP 67 Bucuresti
Tel: 021 313 40 47; 0721 200 459;
Fax: 021 637 37 67
E-mail: paul@ mma.ro