sâmbătă, 24 octombrie 2009

Cod deontologic unic pentru presa românească

Presa din România şi-a stabilit regulile după care o să joace.
Pentru prima oară, reprezentanţii a peste 20 de asociaţii şi instituţii prezenţi la cea de a treia reuniune a Convenţiei Organizaţiilor de Media (COM) s-au pus de acord privind un set de reguli care are şanse să fie asumat de întreaga piaţă mass media.
Dezbaterile au avut loc în cadrul programului Autoreglementarea în media demarat în urmă cu un an şi jumătate. În toată această perioadă, la setul de reglementări au lucrat reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale de media, ai sindicatelor, ai organizaţiilor profesionale, ai patronatelor, autorităţilor publice, ai mediilor academice şi chiar ai publicului.

Toate acestea au ca rezultat un cod care unifică principiile deontologice pe care aceste organizaţii le promovau individual până acum.

De asemenea s-a hotărât înfiinţarea unui Grup pentru bune practici jurnalistice care va încerca să coalizeze toate forţele mass - media, de la jurnalişti şi investitori, până la analişti şi public.
Grupul îşi propune să contribuie la îmbunataţirea calităţii actului jurnalistic prin semnalarea publică a derapajelor de natură deontologică de care se fac responsabili jurnaliştii şi companiile de presă şi prin promovarea unor programe de educaţie în domeniul eticii jurnalistice şi al consumului de presă.
În perioada imediat următoare, organizaţiile care au aderat deja la Codul Unic îşi caută aliaţi în rândul ziariştilor, patronilor si al altor ONG-uri .

Ioana Avădani, director executiv, Centrul pentru Jurnalism Independent Bucureşti: “Codul este expresia dorinţei jurnaliştilor de a-şi face meseria onest şi în respectul interesului public. De capacitatea noastră de a-l implementa va depinde în viitor atât credibilitatea presei cât şi statutul social al profesiei. În pofida percepţiei larg răspândite, comportamentul etic în presă chiar face bine la afaceri”.
Cristi Godinac, preşedinte, MediaSind: “În această perioadă de criză este mai important ca niciodată să rămânem uniţi”.
George Ene, secretar general, Clubul Român de Presă: “Concluzia dezbaterii este că în acest moment toţi cei care lucrăm în media avem probleme. În acelaşi timp însă, aici am identificat şi nişte posibile soluţii. Rămâne să încercăm să le aplicăm”.
Cezar Ion, preşedinte, Asociaţia Jurnaliştilor din România: “Deja AJR şi CRP au făcut împreună progrese importante pentru autoreglementare din punctul de vedere strict al profesioniştilor media. Odată cu adoptarea Codului Unic, lucrurile au trecut la nivelul următor: societatea civilă şi-a găsit o voce unitară pentru rezolvarea problemelor existente în mass - media”.

Studiul sociologic privind autoreglementarea în mass-media din România, prima cercetare ştiinţifică de acest gen, realizată de CJI si ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei, cu sprijinul IMAS, poate fi accesat la http://www.cji.ro/articol.php?article=841 .

Documente:
- Codul deontologic unic
- document de poziţii privind Grupul pentru bune practici jurnalistice
- document în lucru privind Certificatul de bune practici jurnalistice.

Reuniunea Conventiei Organizaţiilor de Media cu tema ”Autoreglementarea în media - Sesiune de lucru III” a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei şi Konrad Adenauer Stiftung - Media Program. Evenimentul s-a bucurat de sprijinul oferit de Open Society Institute.
Reuniunea COM face parte din proiectul Media Self-Regulation at Work finanţat de CEE Trust - Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu