luni, 17 noiembrie 2008

AUTOREGLEMENTAREA IN MASS MEDIA ROMANESTI

CONVENTIA ORGANIZATIILOR DE MEDIA DIN ROMANIA
DOCUMENT DE POZITIE
Noiembrie 2008

Prezentul document a fost elaborat in cadrul reuniunii Conventiei Organizatiilor de Media, desfasurata la Bucuresti, in zilele de 31 octombrie – 1 noiembrie.
La reuniune au participat reprezentanti ai organizatiilor membre COM, precum si ai Clubului Roman de Presa, Asociatiei Jurnalistilor din Romania si Federatiei Romane a Jurnalistilor MediaSind.

Participatii au convenit asupra urmatoarelor:
Principii
1. Autoreglementarea presei este modalitatea cea mai eficienta de a mentine controlul profesionistilor asupra profesiei si a standardelor jurnalistice. Ea este, in egala masura, o alternativa viabila la reglementarea prin lege, precum si o modalitate de responsabilizare a profesionistilor de media fata de public.
2. Prezentul proces de autoreglementare va fi:
- inclusiv - i se vor putea alatura toti cei care se regasesc in principiile, valorile si mecansimele sale, in orice moment al derularii programului;
- cooperativ - toate entitatile participante vor avea statut egal;
- trans-media – se va adresa tuturor jurnalistilor si companiilor de media, indiferent de tipul de paltforma (publicatie, radio, TV, online, comunicatii mobile) si de forma de proprietate (publica sau privata);
- transparent – deciziile referitoare la derularea procesului vor fi aduse la cunostinta tuturor celor implicati;
3. Participarea "caselor editoare" (publisheri, statii de radio si televiziune) este cruciala pentru succesul oricarui proces de reglementare. Acestea sunt in egala masura responsabile legal, in solidar cu jurnalistii, de continutul editorial si beneficiarele increderii publicului.
4. Procesul de reglementare va avea ca beneficiar final publicul, in numele caruia jurnalistii isi indeplinesc meseria si fata de care poarta responsabilitatea practicii corecte si oneste a profesiunii.
Instrumente
Un set unic de documente de autoreglementare, care sa contina urmatoarele capitole:
- un cod de bune practici editoriale;
- un cod de bune practici in relatia jurnalist – patron
- un cod de bune practici in relatia editorial – publicitate/PR
Setul de documente va prelua experientele existente si va unifica principalele instrumente de autoreglementare existente deja la nivelul organizatiilor participante (COM, CRP, Uniunea Jurnalistilor Maghiari din Romania, Uniunea Ziaristilor Profesionisti din Romania, statutele jurnalistilor din SRR si TVR, Codul deontologic anexa la Contractul colectiv de munca pe ramura mass media, etc).
Un mecanism de implementare a codurilor de bune practici, cu urmatoarele functiuni :
- sa analizeze si sa "sanctioneze" (sanctiuni de ordin imaterial, precum publicarea rezolutiilor de catre organul de presa gasit vinovat) incalcarile bunelor practici de catre entitatile care au subscris setului de documente de reglementare si au recunoscut autoritatea mecanismului de implementare ;
- sa se pronunte public in cazurile grave de incalcare a deontologiei jurnalistice de catre entitati care nu sunt parte a procesului de autoreglementare, pentru a semnala publicului o delimitare a profesiei de astfel de practici ;
Mecansimul de implementare urmeaza a fi compus din reprezentanti ai organizatiilor care participa la procesul de autoreglementare, care vor actiona pe baza de voluntariat. Secretariatul tehnic al acestui organism va fi asigurat, al nivel minimal, intr-o prima faza, de catre CJI. Infiintarea unui secretariat tehnic permanent si dedicat va fi decisa functie de dimensiunile activitatii mecanismului de implementare.
Actiuni
1 Constituirea unui grup de lucru care sa analizeze codurile existente si sa inceapa redactarea setului unic de documente de autoreglementare. O prima versiune de lucru a acestui set de documente urmeaza a fi prezentata la urmatoarea reuniune a COM, in mai 2009.
2 O promovare activa, la nivelul asociatiilor profesionale si al caselor editoare, a procesului de autoreglementare, pentru a se asigura o masa critica de sustinatori ai procesului, care sa-l faca reprezentativ si eficient.

Prezentul proces de autoreglementare este parte a programului "Autoreglementarea mass media in practica", derulat in perioada mai 2008 – septembrie 2009 de catre Centrul pentru Jurnalism Independent, in parteneriat cu Active Watch – Agentia de Monitorizare a Presei. Programul este sustinut financiar de CEE Trust Fund, OSCE si Konrad Adenauer Stiftung.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu