marți, 24 februarie 2009

Interesul public pe agenda media - Competitie de documentar TV - Migratia in media

Fundatia Soros Romania (FSR), in parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) Bucuresti, lanseaza competitia de documentare TV Migratia in media, dotata cu premii de 6.500 USD, distribuite astfel:
Premiul I: • camera video digitala in cuantumul a 3.000 USD pentru postul local de televiziune care produce cel mai bun documentar• 2.000 USD pentru echipa de televiziune care propune scenariul si realizeaza efectiv documentarul castigator
Premiul II: 1000 USD pentru echipa de jurnalisti
Premiul III : 500 USD pentru echipa de jurnalisti

Competitia se adreseaza exclusiv televiziunilor locale din Romania si va avea urmatorul calendar:
1. Preselectie scenarii TV
Televiziunile locale din Romania sunt invitate sa trimita, pe adresa Fundatiei Soros Romania, proiectele unor documentare TV care isi propun sa acopere una sau mai multe dintre urmatoarele teme:
• Viaţa migrantilor romani in strainatate
• Efectele pozitive/negative ale migratiei: sociale, economice (remitente etc.), culturale, religioase etc.
• Copiii ramasi acasa; copiii „transnationali”
• Viaţa imigrantilor în Romania
• Efectele pozitive/negative ale imigratiei
• Reţele de migratie (emigratie/imigrati e)
• Alte subiecte relevante pentru tema MigratieiProiectele trebuie sa aiba in vedere ca durata documentarului trebuie sa fie de 10-20 minute, iar problema analizata trebuie urmarita de la cauza la efect si, in cele din urma, la posibile solutii. 
Scenariile primite vor fi departajate in functie de urmatoarele criterii de baza: relevanta temei, originalitatea subiectului, creativitatea abordarii, calitatea documentarii, fezabilitate.


Propunerile trebuie sa contina:
a. Synopsis (tema si subiectul, 1-2 pagini)

b. Abordare filmica (1 pagina)

c. Locuri, persoane utile filmului (locatii filmare, personalitati care urmeaza sa fie intervievate etc.).
d. Plan de realizare (documentare, filmari, post-productie)

e. CV-urile membrilor echipei de realizatori (jurnalist, cameraman)

f. Acordul de participare si difuzare semnat de conducerea televiziunii (posturile de televiziune care se inscriu in concurs trebuie sa se angajeze, in scris, sa produca si sa difuzeze, in perioada aprilie - iulie 2009, documentarele ale caror scenarii vor fi desemnate castigatoare in prima faza a competitiei; formularul atasat poate fi descarcat si de pe http://www.soros. ro/ro/fisier_ acord_articole. php?document= 873

Propunerile complete vor fi trimise pe adresa: Adrian Raspopa, Fundatia Soros Romania, araspopa@soros. ro .
Data limita de primire a proiectelor este 6 martie 2009, ora 16.00. Din numarul total de scenarii primite vor fi selectate maxim 15, iar autorii acestora vor intra in faza urmatoare a competitiei. Anuntul privind scenariile selectate va fi publicat pe pagina de internet a FSR, cel tarziu la data de 20 martie 2009. Numai autorii scenariilor selectate vor fi notificati si in scris.

2. Training pentru 15 echipe de televiziune
Autorii (jurnalist si cameraman) celor 15 scenarii selectate pentru faza urmatoare vor beneficia de o sesiune de training cu tema: Realizarea unui documentar TV, organizata in perioada 1-5 aprilie 2009, la Bucuresti, de Centrul pentru Jurnalism Independent. Toate cheltuielile de participare la training vor fi acoperite de Fundatia Soros Romania.

3. Productia documentarelor
In perioada aprilie - iulie 2009, cele 15 echipe de televiziune participante la training vor realiza efectiv documentarele ale caror scenarii au fost inscrise in competitie, beneficiind in acest interval de timp de mentorat din partea trainerilor.
Pentru a intra in faza finala a competitiei este obligatoriu ca documentarele sa fi fost difuzate de posturile de televiziune producatoare inainte de data de 31 iulie 2009. Fiecare post de televiziune va trimite documentarele produse, pe suport DVD, la adresa: Fundatia Soros Romania, Caderea Bastiliei, 33, sect.1, Bucuresti, cu mentiunea „pentru competitia Migratia in media". 


Termenul-limita de expediere a documentarelor este vineri, 7 august 2009.

4. Anuntarea castigatorilor
Un juriu format din reprezentanti ai Fundatiei Soros Romania, ai Centrului pentru Jurnalism Independent si experti pe probleme de migratie va decide care dintre cele 15 documentare este cel mai bine realizat, din mai multe puncte de vedere:• prezentarea problematicii, cu toate implicatiile sale (sociale, politice, economice, de sanatate etc.)• identificarea eventualelor solutii, cu ajutorul autoritatilor, cetatenilor, organizatiilor neguvernamentale etc.• realizare tehnica (filmare, montaj etc.)Documentarul castigator va fi anuntat in cadrul unui eveniment special organizat de Fundatia Soros Romania la inceputul lunii septembrie. Cu aceasta ocazie va fi organizat un workshop in cadrul caruia cele 15 echipe de televiziune care au luat parte la competitie vor impartasi din experienta dobandita pe parcursul realizarii documentarelor. Cheltuielile de cazare pentru participarea la festival vor fi acoperite de Fundatia Soros Romania.

5. Promovarea documentarelor
Cele 15 documentare vor fi traduse si titrate in limba engleza (cheltuielile de traducere si titrare in limba engleza vor fi acoperite de Fundatia Soros Romania) si vor fi prezentate de reprezentantii FSR si CJI, in tara si in strainatate, in cadrul unor manifestari specifice fara scop patrimonial (cu acordul prealabil al posturilor de televiziune producatoare).

Pentru detalii suplimentare, va invitam sa contactati pe:
• Adrian Raspopa, Fundatia Soros Romania, araspopa@soros. ro (coordonatorul programului)
• Mihaela Danga, Director Adjunct, Centrul pentru Jurnalism Independent, mihaela@cji. ro

miercuri, 18 februarie 2009

Apel la responsabilitatea jurnalistilor

Organizatiile semnatare isi exprima ingrijorarea fata de degradarea accentuata a discursului jurnalistic si semnaleaza alunecarea periculoasa a presei romanesti in directia unui comportament ce risca sa puna in pericol drepturile unor cetateni sau comunitati si, in egala masura, sa decredibilizeze intreaga breasla. Principala cauza a acestei stari de fapt este desconsiderarea cvasigeneralizata a normelor etice si profesionale in interiorul redactiilor.
In acest sens, atragem atentia asupra catorva incalcari grave ale normelor profesionale de catre media romaneasca, pornind de la cazul handbalistului roman ucis in Ungaria.
1. Nerespectarea prezumtiei de nevinovatie a celor acuzati de crima ("Se va avea in vedere respectarea principiului prezumtiei de nevinovatie, astfel incat nici un individ nu va fi catalogat drept infractor pana cand o instanta juridica nu se va pronunta." - Codul deontologic al Clubului Roman de Presa).
2. Amestecul nejustificat in viata privata a familiei celui decedat, in total dispret fata de suferinta celor apropiati:
- "Orice persoană are dreptul la respectarea intimităţii în momente dificile, cum ar fi o pierdere ireparabilă sau o nenorocire.” - Codul de reglementare in audiovizual, art. 44, alin. 1;
- „Jurnalistul este dator sa respecte viata privata a persoanei (inclusiv aspectele care tin de familie, domiciliu si corespondenta) . Amestecul în viata privata este permis atunci când interesul public de a afla informatia prevaleaza." - Codul deontologic al Conventiei Organizatiilor de Media, art. 2.1.2.
3. Mentionarea nejustificata a etniei presupusilor infractori: („Se va mentiona rasa, nationalitatea, apartenenta la o anumita minoritate (religioasa, lingvistica, sexuala) numai in cazurile in care informatia publicata se refera la un fapt strict legat de respectiva problema." - Codul deontologic al Clubului Roman de Presa).
Asocierea generalizata a etniei cu infractiunea risca sa genereze reactii individuale sau sociale neprevazute si extrem de periculoase, cum ar fi violenta impotriva membrilor unei etnii. Din pacate, astfel de atitudini au fost promovate atat in media nationale cat si in cele locale, atat in audiovizual, cat si in presa scrisa.
Consecintele la nivelul cetateanului nu s-au lasat asteptate. Este edificator cazul fotbalistului din Botosani despre care presa locala si nationala s-au grabit sa publice ca a fost batut de un grup de romi, desi nu aveau ca sursa decat afirmatiile fotbalistului. Dupa doua zile fotbalistul a recunoscut in fata politistilor ca a mintit pentru a evita o sanctiune din partea clubului la care este legitimat.
4. Cazul din Botosani ilustreaza abandonarea regulilor profesionale elementare (verificarea informatiilor) si publicarea de informatii eronate de catre jurnalisti, pe fondul unui climat supralicitat emotional si de culpabilizare generalizata a romilor. ("Ziaristul poate da publicitatii numai informatiile de a caror veridicitate este sigur, dupa ce in prealabil le-a verificat, de regula, din cel putin 2 surse credibile." - Codul deontologic al Clubului Roman de Presa, art. 4).
5. Incitarea la violenta din partea unor jurnalisti, prin utilizarea unor discursuri identice cu cele ale organizatiilor de extrema dreapta, de sorginte neonazista.
(„Jurnalistul este dator sa nu discrimineze nici o persoana pe motive de rasa, etnie, religie, sex, vârsta, orientare sexuala ori dizabilitati si sa nu instige la ura si violenta atunci când relateaza fapte sau îsi exprima opiniile." - Codul deontologic al Conventiei Organizatiilor de Media, art. 2.1.5.).
Initiatorii acestui demers vor sesiza institutiile abilitate (Consiliul National al Audiovizualului, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii) solicitandu- le sa analizeze daca au fost incalcate reglementarile in vigoare. Solicitam CNA sa faciliteze organizarea unei dezbateri publice privind situatia semnalata. De asemenea, vom sesiza Clubul Roman de Presa sa se pronunte daca institutiile media care au aderat la Codul deontologic al CRP au respectat prevederile acestui cod.
Facem un apel catre intreaga comunitate media sa dea dovada de responsabilitate si respect fata de societate, fata de regulile profesiei si fata de propriul sau public.

Agentia de Monitorizare a Presei – ActiveWatch
Centrul pentru Jurnalism Independent
APEL - Asociatia Patronilor si Editorilor de Presa Locala
Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie
Romani CRISS
Liga Jurnalistilor Sibiu
Institutul pentru Politici Sociale
Asociatia Consumatorilor de Media
Asociatia Profesionistilor de Presa din Cluj
Asociatia Jurnalistilor din Romania
Asociatia Komunitas
Asociatia Accept
Conventia Organizatiilor de Media
Agentia de Dezvoltare Comunitara "Impreuna"
Centrul de Studii Rome
Uniunea Nationala a Studentilor din Romania
Asociatia pentru Promovarea si Protejarea Libertatii de Exprimare
Uniunea Jurnalistilor Maghiari din Romania
Policy Center for Roma and Minorities
European Roma Grassroots Organisation
Contact: Razvan Martin, Agentia de Monitorizare a Presei - ActiveWatch

Tel: 021 313 4047, 0729199393
email: razvan@mma.ro

miercuri, 11 februarie 2009

CJI SI RECOLAMP LANSEAZA PROGRAMUL "PROTECTIA MEDIULUI IN PRESA: CUM SA SCRII DESPRE POLITICI DE RECICLARE. PROGRAM DE PREGATIRE PENTRU JURNALISTI"

Centrul pentru Jurnalism Independent, in parteneriat cu Recolamp, lanseaza programul Protectia mediului in presa: cum sa scrii despre politici de reciclare. Program de pregatire pentru jurnalisti, destinat jurnalistilor din mass media centrale si locale (presa scrisa, radio, TV, online).
Programul isi propune sa prezinte jurnalistilor informatii relevante despre protectia mediului si reciclarea deseurilor in Romania, cu focus pe reciclarea deseurilor provenite din surse de iluminat, sa le furnizeze instrumente care sa le permita identificarea si intelegerea subiectelor legate de acest domeniu si sa le consolideze capacitatea de a comunica publicului larg astfel de subiecte.
In cadrul acestui proiect vor avea loc cursuri pentru jurnalisti in Bucuresti, Cluj Napoca, Iasi, Craiova si Constanta. Cursurile se vor desfasura in perioada februarie - iunie 2009 si vor avea loc in weekend.
Primul curs din cadrul acestui proiect va avea loc la Bucuresti, in data de 20 februarie 2009. El va fi sustinut de trainerii olandezi: Michel Jehae si Gaston Doreen.
De asemenea, cei doi experti straini vor pregati in cadrul unui demers separat cinci jurnalisti romani care vor deveni, la randul lor traineri, urmand sa predea in cele patru locatii din tara.
Programul Protectia mediului in presa: cum sa scrii despre politici de reciclare. Program de pregatire pentru jurnalisti este sprijinit financiar de Asociatia Recolamp, Ambasada Regatului Unit al Marii Britanii si Ambasada Statelor Unite la Bucuresti.
Cursul de la Craiova este realizat in parteneriat cu Gazeta de Sud.

Persoana de contact: Cristina Lupu, cristina@cji. ro . Telefon: 021 3111375 sau 0726.108.245

Despre CJI:
Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizatie non-guvernamentala, non-profit care actioneaza pentru profesionalizarea presei prin pastrarea standardelor jurnalistice si prin dezvoltarea unui mediu echilibrat, onest si responsabil in mass-media. CJI militeaza pentru apararea libertatii de expresie ca drept fundamental al omului si conditie obligatorie a oricarei democratii. CJI contribuie la facilitarea dialogului social prin sustinerea schimbarilor democratice, prin responsabilizarea factorilor de decizie si prin incurajarea participarii active a cetateanului. (www.cji.ro)

Despre Recolamp:
Recolamp este singura organizatie autorizata de Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile sa gestioneze deseurile din surse de iluminat si sa asigure reciclarea lor in conditii de siguranta pentru mediu si sanatatea populatiei. Pe langa gestionarea si reciclarea deseurilor, Recolamp deruleaza si sustine alaturi de alti parteneri campanii de constientizare si informare adresate populatiei, cum ar fi: Ziua Verde si Marea Debarasare. Recolamp este o asociatie non-profit infiintata in septembrie 2007 de Philips Romania, Osram Romania, GE Hungary ZRT si Narva S.R.L. Pana in prezent, 100 de producatori romani, reprezentand apoximativ 90% din piata de profil, au devenit participanti la schema colectiva administrata de Recolamp, indeplinindu- si astfel obligatiile legale privind gestionarea deseurilor provenite din sursele de iluminat (www.recolamp. ro).

luni, 9 februarie 2009

APEL - Propuneri acţiuni Zilele Basarabiei

Liga Jurnaliştilor Sibiu împreună cu Organizaţia Studenţilor şi Elevilor Basarabeni (OSEB) din Sibiu intenţionează să organizeze, în a doua jumătate a lunii martie 2009, un eveniment dedicat Zilei Basarabiei. Evenimentul se doreşte derulat pe durata unei săptămâni, motiv pentru care, cei interesaţi de eveniment sunt aşteptaţi cu sugestii şi propuneri concrete pana la data de 20 februarie a.c.

Dan Tomozei

marți, 3 februarie 2009

Convenţia Organizaţiilor de Media are propriul site - www.organizatiimedia.ro

Convenţia Organizaţiilor de Media, grup de lucru al organizaţiilor locale de presă, are, de ieri, propriul site - www.organizatiimedia.ro COM are în prezent 41 de membri.
Conventia Organizatiilor de Media (COM) s-a constituit pe 21 decembrie 2002 la initiativa mai multor organizatii de media.COM nu are personalitate juridica proprie, functionand ca o o platforma informala de dezbatere a problemelor comunitatii media din Romania.Conform documentului sau constitutiv (Declaratia de la Sinaia - link), COM isi propune sa actioneze in patru directii fundamentale:
- interventie in chestiuni legate de normarea si respectarea libertatii de exprimare;
- adoptarea si implementarea unui Statut al jurnalistului elaborat si insusit de profesionistii de media, ca demers de auto-reglementare;
- monitorizarea si insanatosirea mediului economic in care functioneaza mass media;
- monitorizarea evolutiilor la nivel international in domeniul mass media ( legislatie, asociativitate, etica, standarde profesionale, tehnologii) si elaborarea de prognoze. In acest sens, COM a derulat in ultimii ani diverse intalniri sau conferinte (link la evenimente/reactii) avand tematici apropiate cu obiectivele mentionate sale, dar a si reactionat prin diverse mijloace (comunicate de presa, scrisori de protest, etc link) atunci cand principiile sale fundamentale au fost in pericol. Cel mai important rezultat al activitatii COM ramane elaborarea si adoptarea celor doua documente de auto-reglementare, Statul Jurnalistului si Codul Deontologic al COM. Ambele documente au fost adoptate la Sinaia, in perioada 9 - 11 iulie 2004 in urma derularii unui proiect finantat programul Phare Societate Civila 2001, Componenta Mass Media Independenta (decembrie 2003 - august 2004).
Proiectul a fost coordonat de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Agenţia de Monitorizare a Presei.